Hold

GLAD træning for knæ og hoftesmerter.
Bogense Fysioterapi tilbyder holdtræning på små hold, max. 10 personer.
Herunder er beskrevet nogle af vores hold. Vi opretter og nedlægger hold efter behov, spørg derfor på klinikken om der er hold der passer til dig.

På holdene er det altid en fysioterapeut som instruerer, hvilket giver mulighed for at udfordre og træne optimalt i forhold til eventuelle skader og skavanker

For alle holdene gælder at deltagerne kan anvende motionsrummet uden beregning, når der ikke er holdtræning.

Multi hold:

Som navnet antyder, er det et hold for alle typer klienter som kunne tænke sig at træne med en fysioterapeut. Fx: sklerose, leddegigt, mb. Bechterew, slidgigt, Parkinsons sygdom, følger efter hjerneblødninger, følger efter blodpropper i hjernen og lignende. Træningen foregår med fælles eller individuel opvarmning, herefter følger du det program din fysioterapeut har lavet sammen med dig.

Mandag: Kl. 9-10
Kl.10-11
Kl. 11-12
(Kenneth)
Tirsdag: 9:30-10:30

Onsdag: 9:00-10:00

Torsdag: 9:00-10:00

Ryghold:

For alle med rygproblemer eller som ønsker at forebygge rygproblemer i fremtiden. Træningen består af fælles opvarmning, Styrketræning, udholdenhedstræning, smidighedstræning, stabiltetstræning og lignede. Ud over ryg- og mavemuskler vil vi også træne skuldre og hofter da disse muskelgrupper har stor indvirkning på ryggens biodynamik.

Tirsdag: 17:00-18:00(Rasmus)

Fysioterapeuter: Rasmus

Funktionel trÆning:

Dette hold er for dem ned nedsat funktionsniveau eller smerter i hverdagen. Træningen er en hel time med instrueret træning med fokus på naturlige bevægemønstre der inddrager hele kroppen. Træningens mål er at forbedre ens dagligdagsaktiviteter med fokus på styrke, stabilitet og udholdenhed. Det kan være alt fra hvordan til man kommer sig op fra gulvet, rejser sig fra en lav stol, til hvordan man løfter tunge kasser på den mest hensigtsmæssige måde. Der bliver lagt meget fokus på teknik, og brugt udstyr som bl.a kettlebells, medicinbolde, elastikker, og egen kropsvægt og man bliver guidet af en fysioterapeut.

Træningen tilrettelægges efter den enkeltes funktionsniveau, så man individuelt får det meste ud af træningen.

Krav: At du er selvhjulpen.

Fredag: 9.00-10.00 (Ida)

Fysioterapeut: Ida

HÅnd og fod holdet:

Dette hold er for dig der har ondt i dine underarme, hænder, underben eller fødder. Holdet er et roligt hold, hvor de første 30 minutter af holdet har fokus på bevægelighed, styrke og koordination i hænder og underarme. De resterende 30 minutter er der fokus på underben og fødder hvor træningsfokusset igen vil være på bevægelighed, styrke, balance og koordination. Dette hold har en bred brugergruppe og derfor er der plads til alle niveauer. Træningen består af fællesøvelser som vejledes af en fysioterapeut. Holdets målgruppe er folk med smerter i hænder, underarme, underben eller fødder.

Inden selve træningen starter så er der mulighed for at modtage termoterapi (parafinbade af hænder og fødder), som virker smertelindrende og kan optimere din træning.

Krav til holdet: ingen

Hvornår:

Onsdag: 11.00 -13.00 (Kenneth)

MANDEholdet:

Dette hold er for dig der har et nedsat funktionsniveau forårsaget af neurologiske sygdomme, degenerative forandringer, lungesygdomme eller andre årsager… og så skal du være en mand! Det er et hold der tilser den enkeltes fysiske niveau og mål. Holdet består af individuel træning som vejledes af en fysioterapeut.

Krav til holdet: Du skal være en mand, og have en nedsat funktionsniveau.

Tirsdag: 13.00-14.00

Torsdag: 13.00-14.00

Fysioterapeuter: Rasmus og Kenneth

Golfhold for Øvede:

(Sæson hold fra oktober til april)

Det øvede hold vil have fokus på de fysiske krav som der er for at kunne lave et kraftfuldt og sikkert golfsving. Vi vil have fokus på skadesforebyggende og præstationsfremmende træning. Niveauet vil være højere end på begynderholdet, og der vil blive bygge videre på den teknik og styrke som deltagerne allerede har fået opbygget.

Krav: Det er for alle uanset golf handicap, men du skal have haft en sæson på begynderholdet.

Torsdag: 17.00-18.00

GLAD KnÆ- og hoftehold:

Holdet er for dig med smerter i hofte eller knæ på grund af slidgigt (artrose). Forløbet er udarbejdet af Syddansk Universitet og udbredt over hele landet med stor succes. Forløbet starter med test og herefter et 10 ugers trænings- og undervisningsforløb med træning mandag og torsdag. Efter 3 mdr. vil du blive testet igen for at følge effekt af træningen. Træningen består af individuel opvarmning og herefter følger du GLAD-træningsprogrammet med en fysioterapeut til stede.

Mandag: 15:00-16:00 (Ida)

Torsdag: 15:00-16:00 (Rasmus)

Fysioterapeuter: Rasmus og Ida

GLAD Ryghold:

GLAD Rygholdet er et helt nyt koncept, som ligesom GLAD knæ og Hofte er udarbejdet af Syddansk Universitet. Holdet er for dig med længerevarende eller tilbagevendende rygsmerter. Det kunne fx være diagnoserne: slidgigt (artrose), afklemningssyndrom (stenose), discusprolaps, discusudposning og andet. Forløbet starter med test og herefter et 10 ugers trænings- og undervisningsforløb med træning tirsdag og torsdag. Efter 3 mdr. vil du blive testet igen for at følge effekt af træningen. Træningen består af individuel opvarmning og herefter følger du GLAD-træningsprogrammet med en fysioterapeut til stede.

Dette hold er ikke noget for dig hvis du har en systemisk gigtsygdom som fx, rheumatoid artrit, Mb. Bechterew, psoreasisgigt, kronisk polyathritis, akutte bensmerter som følge af discusprolaps. Hvis du er i tvivl så spørg din fysioterapeut. Hvis du hører til i denne gruppe se da ryghold tirsdag 17:00-18:00

Tirsdag: 16:00-17:00 (Rasmus)

Torsdag: 16:00-17:00 (Kenneth)

Fysioterapeuter: Rasmus og Kenneth

Balanceholdet:

Dette hold er for dig der har problemer med balancen. Der bliver taget udgangspunkt i den enkeltes funktionsniveau så træningen vil være tilpasset dit niveau. Træningen vil bestå af styrketræning af benene, funktionelle balanceøvelser, balancetræning kombineret med kognitive opgaver samt træning af balancesansen i mellemøret. Træningen består af individuelle eller fællesøvelser der er guidet af en fysioterapeut. Holdets målgruppe er alle med balanceproblemer hvad enten de skyldes neurologiske eller inaktivitetsrelaterede problemer.

Krav til holdet: Du skal være selvhjulpen.

Onsdag: 16:00-17:00 (Kenneth)

Parkinsonhold:

Dette hold er for dig hvis du har Parkinsons sygdom, og som døjer men enkelte eller flere af de symptomer som denne sygdom kan medføre. Træningen har et bredt fokus for at kunne dække det brede symptombillede som folk med Parkinson lever med. Der er fokus på at vedligeholde bevægeligheden i alle kroppens led, styrketræning for både arme, ryg og ben, balancetræning og koordinationstræning. Vi har ligeledes også fokus på lungetræning, styrketræning af stemmebåndet og musklerne omkring munden.

Holdet er sjovt, fyldt med god energi og med muligheden for at få lidt sved på panden. Holdet er for alle med Parkinson. Holdet består af fælles samt individuelle øvelser og de vejledes af en fysioterapeut der er registreret som Parkinson behandler hos danske fysioterapeuter og parkinsonforeningen.

Krav til holdet: Du skal have Parkinsons sygdom.

Hvornår:

Fredag: 4-6 gange ugen efter behov (Kenneth)

Golf begynderholdet :

(Sæson-hold fra oktober til april)

Holdet vil have fokus på relevante muskelgrupper, bevægelighed og kontrol over dit sving. Alle tre komponenter er vigtige for at du kan udvikle et kraftfuldt golfsving og samtidigt mindske risikoen for skader. Tag dine golfpartner med ned på klinikken og få en god anledning til at mødes udenfor banen, inden det hele går løs igen.

Krav: Det er for alle uanset golf handicap.

Torsdag: 19.00-20.00 (Kenneth)

Golfhold for profferne :

(Sæson-hold fra oktober til april)

Holdet for profferne Holdet vil have fokus på de fysiske krav som der er for at kunne lave et kraftfuldt og sikkert golfsving. Niveauet vil være højere end både holdene for de øvede og begynderholdet, og der vil blive bygge videre på den teknik og styrke som det øvede hold har dannet fundament for.

Krav: Det er for alle uanset golf handicap, men du skal have haft en sæson på begynderholdet og det øvede hold.

Torsdag: 18.00-19.00 (Kenneth)